Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου
Ηelen Black : Από τι είναι φτιαγμένες οι σκιές;
Δημοσιεύθηκε 21.05.2012 11:05

Δίνοντας υπόσταση στην εκ των πραγμάτων άυλη σκιά, ο φαινομενικά αντιφατικός τίτλος της έκθεσης της Helene Black, "The Substance of Shadows", είναι [σε πρώτο επίπεδο] κυριολεκτικός, εφόσον αναφέρεται στη χρωστική ουσία όμπρα [από την ιταλική ombra, σκιά], η οποία υπάρχει σε αφθονία στην κυπριακή γη. Ένας συνδυασμός σιδήρου και μαγγανίου, η κυπριακή όμπρα αποτελεί την πρώτη ύλη για τη δημιουργία της χρωστικής ουσίας που χρησιμοποιείται για την απόδοση της σκιάς στη ζωγραφική. Η φαιόχρωμη ουσία, λέει η εικαστικός, αποτέλεσε πολύτιμο προϊόν εξαγωγής από την Κύπρο στη Βενετία τον 15ο αιώνα και υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής ανάμεσα στους καλλιτέχνες της Αναγέννησης για την απόδοση της σκιάς στις φόρμες τους. Σύμφωνα με την έρευνά της μάλιστα, είναι κυπριακή όμπρα που χρησιμοποίησε ο Γιαν Βερμέερ στο διάσημο έργο του "Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι".
Σε αυτή την έκθεση, το ενδιαφέρον της εικαστικού εξαπλώνεται στην επιφάνεια της γης και τον επίγειο κόσμο των σκιών. Στο έργο "Τρούλλοι" παρουσιάζει δύο φωτογραφίες του τοπίου, σαν τεκμηρίωση ή καταγραφή της περιοχής που την ενδιαφέρει, ενώ στο "Shadow of a dissecting line" παρατηρεί το ίδιο τοπίο από το πιο μακρινό σημείο, από μια δορυφορική εικόνα της περιοχής την οποία μεγεθύνει τόσο πολύ, ώστε μένουν μόνο τα πίξελ που τη συνθέτουν: "Αν δούμε τη δορυφορική εικόνα όπως φαίνεται στο googlemaps, ολόκληρη η περιοχή των Τρούλλων προβάλλει μέσα από μια σκούρα σκιά, μια απόχρωση ακατέργαστης όμπρας. Αυτό ήταν το αρχικό έναυσμα για τον τίτλο "The Substance of Shadows" και δίνει βέβαια μια πιο μεταφυσική ερμηνεία της όμπρας ως του χρώματος των σκιών".
Αρκετά από τα έργα της έκθεσης διαπραγματεύονται την ιδέα της σκιάς ως ενός ενδιάμεσου στοιχείου ανάμεσα στον "πάνω" και τον "κάτω" κόσμο, και κατ' επέκταση ανάμεσα σε δύο ακραία σημεία. Με μια πολλαπλότητα αναφορών, ερμηνειών και προεκτάσεων [συχνά υπέρμετρη], η ιδέα αυτή εφαρμόζεται στο πολιτικό τοπίο της Κύπρου. Έτσι στο "The reverants" [φαντάσματα που επιστρέφουν από τον κάτω κόσμο για τα τρομάξουν τους ζωντανούς] γίνεται μια σκιώδης ερμηνεία του συνεχιζόμενου κυπριακού προβλήματος: "όπου εμποδίζεται μια ξεκάθαρη εικόνα για το μέλλον, με το Κυπριακό να χρησιμοποιείται για να δικαιολογήσει την πολιτική και κοινωνική ανευθυνότητα". Ακόμα πιο συγκεκριμένη είναι η αναφορά του έργου "Fleeing the traces of Memory", όπου μια σημαία "χρησιμοποιείται για να περιγράψει τόσο τα πραγματικά όρια που διαχωρίζουν τους τόπους όσο και τα φανταστικά όρια που διαχωρίζουν τους ανθρώπους. Την προσκόλληση σε μια ιδεολογία η οποία είναι αναχρονιστική".
Τελευταία νέα
«Rage bait»: Αυτή είναι η λέξη της χρονιάς για το 2025 με βάση το Λεξικό της Οξφόρδης - Ο όρος και η σημασία του
01.12.2025 15:50
Για νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα μίλησε η Κασσιανίδου - Tο «Agora EU» και η στρατηγική του Υφυπουργείου ενόψει Κυπριακής Προεδρίας
01.12.2025 14:47